VALUE IN EVERYTHING: The 1997 Rap Olympics Freestyle Battle Where Dr. Dre Discovered Eminem | Exploring Markets

VALUE IN EVERYTHING: The 1997 Rap Olympics Freestyle Battle Where Dr. Dre Discovered Eminem

FINDING VALUE IN EVERYTHING, Journal 1, Chapter 1: Eminem is one of the greatest musicians of our time. But how was he discovered? It started at the 1997 Rap Olympics. Eminem came in second at a freestyle battle where Dr. Dre was present. Upon listening to Eminem, Dr. Dre said, "In my entire career in the music industry, I have never found anything from a demo tape or a CD. When Jimmy played this, I said, 'Find him. Now.'" And about him being white, Dr. Dre said, "I don't give a fuck if you're purple: If you can kick it, I'm working with you." 

Here are the lyrics from Eminem's 1997 Rap Olympics. The video is below. Then we included some early lyrics from him to put this all in perspective:

I'm a tell you this for your own benefit
Your shit was dope as hell, especially when you wrote ninety percent of it
What you need to do is practice on your freestyles before you come up missin' like Snoop Dogg's police files
This type of shit? bitch be sure that I'm spittin'
Be hittin', you gonna pray to god this shit was written
But it wasn't I'll kill a dozen rappers when I buzzin' Guzzlin',
beat your ass like a jealous husband
Now who's ya boy?
bitch you about to suffer and see north
When you go in a coma longer than Vladamir Konstastinov
Cut the damn machine off
Get a clean cloth, and wipe this bloody video screen off

I'm movin' in for the kill, plus I got the trap set
I can tell your wack as fuck, and I ain't even hear you rap yet
Look at you thinkin I'm about to whip his ass
Cause I'm a do some written shit, plus I get to go last
Well guess what?
even if I go first, it's no worse
My shit's still gon' demolish yo verse
I'm about to slice you like a ginsu
And anything you say can and will be used against you
In a court of law,
I'm short and raw
Take your fuckin' shit and cut it off
Yo, you wanna be a dope MC?
Look, don't get mad and start taking your period out on me

You wanna represent on the microphone but you rap sleazily
I ain't about to battle this fake ass Eazy-E
There ain't no way I'm a do this bullshit I don't give a fuck,
I'm loaded up with a full clip
Time of the month, you couldn't get the tape of the day
Take him away,
I ripped him like a paper mache
I've heard you rap before, you ain't about shit
This whole battle was mismatched like your outfit
Try to battle me and get your mouth split
You sold out like Ticketmaster Outlet
Ha ha, I bust and I crush,
I don't give a fuck
Ain't no way that you can fuck with us
I'm givin back with pimp shit
I'll laminate that ass in a badge and wear it at the rap olympics

Blah-badee-blah-da-blah-blah, stop babblin'
You so fuckin' wack I'm a walk away while you battlin'
Fuck that, I'm on a brand new solo mission
To make sure that Wendy Day kicks your ass out of the rap coalition
I throw a switch at an execution
With an overdose of devotion don't talk back,
I'm the dope, bitch
So who you sound like on the mic?
There was only one 2Pac, your thug style's just one
Big Syke Take a big hike,
bitch you can't catch me
Your best rhymes still ain't shit like a patsy
What the fuck you wanna do?
I'll battle anybody in your crew
and I don't give a fuck I slaughter boys,
especially wack ass emcees
That will wear a fake ass corduroy
I'm bout to make this mic short circuit
This beat is wack as fuck, this shit fits you perfect
I got so many ways to diss you that I'm playful with'ch you
I'll let a razor slit you 'til they have to staple stitch you
And everybody in this fuckin' place'll miss you
If you try to turn my facial tissue to a racial issue
Nobody's hearin' you, you're a wack liar Damn,
all you white jokes just backfired
Cause bitch you walkin' up the wrong street
Now go tell all your boys you was beat by a honkey
I don't give a fuck, I'll kill ya, bitch
You better recognize me like a look familiar
Anything you say I'm a kill ya, grill ya
When I fuckin' drill ya
I'm Marsh but your the one that's mellow



Years later he wrote these If I Had lyrics:

I'm tired of being white trash, broke and always poor Tired of taking pop bottles back to the party store I'm tired of not having a phone Tired of not having a home to have one in if I did have one on Tired of not driving a BM Tired of not working at GM, tired of wanting to be him Tired of not sleeping without a Tylenol PM Tired of not performing in a packed coliseum Tired of not being on tour Tired of fucking the same blond whore after work In the back of a Contour I'm tired of faking knots with a stack of ones Having a lack of funds and resorting back to guns Tired of being stared at I'm tired of wearing the same damn Nike Air hat Tired of stepping in clubs wearing the same pair of Lugz Tired of people saying they're tired of hearing me rap about drugs Tired of other rappers who ain't bringing half the skill as me Saying they wasn't feeling me on "Nobody's As Ill As Me" I'm tired of radio stations telling fibs Tired of J-L-B saying "Where Hip-Hop Lives"

And these Rock Bottom lyrics:

I feel like I'm walkin' a tight rope without a circus net Poppin' Percocet, I'm a nervous wreck I deserve respect but I work a sweat for this worthless check I'm about to burst this Tec at somebody to reverse this debt Minimum wage got my adrenaline caged Full of venom and rage, especially when I'm engaged And my daughter's down to her last diaper, it's got my ass hyper I pray that God answers; maybe I'll ask nicer Watchin' ballers while they're flossin' in their Pathfinders These overnight stars becomin' autograph-signers We all long to blow up and leave the past behind us Along with the small fries and average half-pinters But player-haters turnin' bitch like they have vaginas Cause we see them dollar signs and let the cash blind us Money'll brainwash you and leave your ass mindless When snakes slither in the grass spineless